Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Prewencja bólu kręgosłupa

Badania wskazują, że praktycznie 90% naszego społeczeństwa przynajmniej raz w życiu doświadczyło bólu kręgosłupa, a ponad 30% cierpi na ból przewlekły. Tak duża ilość jest nie tylko problematyczna dla pacjentów, ale stanowi wyzwanie dla służby zdrowia.

Aby zrozumieć przyczynę tego stanu rzeczy, należy dowiedzieć się czym tak naprawdę objaw bólowy jest oraz dlaczego jest źle interpretowany przez specjalistów. Generalnie można powiedzieć, że ból stanowi pewnego rodzaju informację, która sygnalizuje nam uszkodzenie w obrębie naszego ciała. Informacja ta, która zostanie zbagatelizowana prowadzić będzie do dalszych zniszczeń i konsekwencji. Przypomina to sytuację kierowcy, który pomimo pojawienia się kontrolki „uwaga niski poziom oleju w silniku”, bagatelizuje ostrzeżenie i nieświadomie wykręca kontrolkę. Dzieje się tak w przypadku, gdy pacjent przyjmować będzie środki przeciwbólowe, aby zagłuszyć objawy w postaci bólu.

W celu prawidłowej diagnostyki bólu, specjalista powinien określić i zlokalizować przyczynę objawu oraz wskazać struktury, które ulegając uszkodzeniu. Niestety w Polsce jest bardzo mało specjalistów, którzy potrafią dobrze zdiagnozować i zaradzić bólowi pacjenta. Najczęstszą praktyką jest przepisywanie leków przeciwbólowych bez dokładnego zbadania przyczyny bólu pacjenta. Praktyka ta prowadzi do potęgowania bólu pacjenta, poprzez zaburzenie mechanizmu ochronnego, którym właśnie ból jest. Należy zrozumieć, że ból nie jest patologią, a jego występowanie jest skutkiem uszkodzenia mechanicznego, który powinien być dokładnie zdiagnozowany.

Często zdarza się, że ból kręgosłupa daje tzw. objawy przeniesione, które mogą lokalizować się poza kręgosłupem. W kręgosłupie wyróżniamy 3 główne odcinki, które takie objawy dawać mogą:

  1. Odcinek lędźwiowy – oprócz klasycznych bóli w dolnej części pleców, ból pojawiać się będzie w pośladkach oraz nogach;
  2. Odcinek piersiowy – objawy odczuwane będą w okolicach środkowej części pleców oraz mogą promieniować wzdłuż żeber, a nawet dawać objawy podobne do zawału serca;
  3. Odcinek szyjny – ze względu na swoją budowę dawać będzie objawy w obrębie karku, barków, dłoni oraz w postaci bóli głowy oraz omdleć.

Najczęstszą przyczyną bólu kręgosłupa jest uraz mechaniczny, spowodowany zaniedbaniem użytkownika. Nie jest prawdą, że główną przyczyną bólu jest stan zapalny, a uszkodzenie wynikłe z przeciążenia . W celu pozbycia się bóli kręgosłupa należy w pierwszej kolejności przeanalizować, co może wpływać na przeciążenie kręgosłupa i skorygować destrukcyjne zachowania. Poniżej przedstawione zostaną tzw. krytyczne momenty przeciążeniowe, które najczęściej prowadzą do bólu kręgosłupa. Ich korekcja stanowi pierwszy krok do pozbycia się problemu.

Wstawanie z łóżka:

  • Wstawaj powoli, nie zrywając się. Przed wyjściem z łóżka poprzeciągaj się parę razy. Podczas wychodzenia zastosuj technikę na przeciwwagę.

Siedzenie na sedesie

  • Podczas porannego posiedzenia siedź prosto oraz nie czytaj gazety. W celu uzyskania prostej postawy siedzącej możesz zastosować wałek zwinięty z małego ręcznika pod lędźwie.

Mycie włosów oraz prysznic

  • W przypadku bólu kręgosłupa najlepiej myć się pod prysznicem. Niedopuszczalne jest mycie włosów na zgiętym kręgosłupie nad wanną!

Makijaż

  • Przy robieniu makijażu usiądź sobie na krześle z wygodnym oparciem oraz unikaj wyciągania głowy do przodu (np. podczas malowania oczu).

Ubieranie się (spodnie)

  • W przypadku dużych bóli kręgosłupa najlepiej ubierać się na siedząco lub nawet leżąco, ponieważ wykonywanie tej czynności może w znacznym stopniu powodować uszkadzanie dysku.

Przygotowywanie posiłków

  • Podczas pracy w kuchni pamiętaj aby nie pracować na zgiętym kręgosłupie. Postaram się pracować na ugiętych kolanach oraz jeżeli jest taka możliwość – podpierać się głową o szafkę.

Wsiadanie do auta i jazda samochodem

  • Zwróć uwagę, aby podczas wsiadania do samochodu zachować prosty kręgosłup. Natomiast podczas jazdy (szczególnie podczas długich dystansów) wykorzystuj np. wałek lędźwiowy.

Praca przy biurku

  • W trakcie pracy przy biurku pamiętaj o:
  1. Ustawieniu monitora i klawiatury w jednej linii
  2. Wykorzystaniu wałka lędźwiowego
  3. Unikaniu trzymania głowy do przodu

Praca z laptopem

  • Niedopuszczalne jest trzymanie laptopa na kolanach oraz korzystanie z niego w łóżku. Podczas korzystania należy umieścić laptop na biurku i usiąść prosto!

Kładzenie się spać

  • Podczas kładzenia się spać postaraj się robić to w sposób odwrotny do wstawania – czyli w taki sposób, aby utrzymać kręgosłup prosto.

Zastosowanie się do tych zaleceń powinno z znaczny sposób przyczynić się do zmniejszenia objawów bólowych. Niestety często zdarza się, że na skutek przewlekłego bólu dochodzi do zmian w strukturach kręgosłupa, które bez opieki fachowego specjalisty się nie naprawi. Przepisywanie tabletek przeciwbólowych nie rozwiązuje sprawy, a jedynie w dłuższej perspektywie czasu ją pogarsza.

Informacje o autorze

Wojciech Budziosz

Z zawodu i pasji jestem magistrem fizjoterapii i dietetykiem specjalizującym się w diagnostyce kręgosłupa i narządu ruchu oraz odchudzaniu. Istnieje możliwość konsultacji w języku angielskim. W razie potrzeby pilnego kontaktu 600_435_344. Mówię o sobie "terapeuta z pasji".

Brak komentarzy

Napisz komentarz